برندینگ, فروش

تفاوت برندینگ و مارکتینگ: هر آنچه باید بدانید

تفاوت برندینگ و مارکتینگ: هر آنچه باید بدانید

در دنیای کسب‌وکار، دو مفهوم برندینگ (Branding) و مارکتینگ (Marketing) اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شوند، درحالی که این دو مفهوم تفاوت‌های اساسی دارند. اگر شما هم به دنبال درک دقیقی از تفاوت برندینگ و مارکتینگ هستید، ما در این مقاله از یوفوبرند به شما کمک می‌کند تا با نقش هر یک در موفقیت کسب‌وکار آشنا شوید

برندینگ (Branding) چیست؟

عناصر اصلی برندینگ:

- لوگو و هویت بصری (رنگ‌ها، فونت‌ها، طراحی) 

- پیام برند (شعارها، ارزش‌های اصلی) 

- تجربه مشتری (نحوه تعامل با برند) 

- اعتبار و شهرت (چگونه مردم برند را می‌بینند) 

برندینگ پایه و اساس تمام فعالیت‌های بازاریابی است و به مشتریان کمک می‌کند تا یک کسب‌وکار را به‌راحتی تشخیص دهند. 

مارکتینگ (Marketing) چیست؟

مارکتینگ یا بازاریابی شامل استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی است که برای معرفی محصولات یا خدمات به مخاطبان هدف استفاده می‌شود. هدف اصلی مارکتینگ، افزایش فروش و جذب مشتریان جدید است.

 انواع روش‌های مارکتینگ

  1. - دیجیتال مارکتینگ (تبلیغات آنلاین، سئو، شبکه‌های اجتماعی) 
  2. - محتوا مارکتینگ (وبلاگ‌ها، ویدئو ها، اینفوگرافیک) 
  3. - تبلیغات سنتی (تبلیغات چاپی، رادیو، تلویزیون) 
  4. - بازاریابی ویروسی (تبلیغات دهان‌به‌دهان) 

 مارکتینگ بیشتر بر روی کمپین های کوتاه مدت تمرکز دارد، در حالی که برندینگ یک استراتژی بلندمدت است.

تفاوت اصلی بین برندینگ و مارکتینگ

معیار

برندینگ

مارکتینگ

هدف

ایجاد هویت و اعتبار

افزایش فروش و جذب مشتری

بازه زمانی

بلندمدت

کوتاه‌مدت و میان‌مدت

تمرکز

احساسات و وفاداری مشتری

تبلیغات و تبدیل مخاطب

ابزارها

لوگو، پیام برند، ارزش‌ها

تبلیغات، تخفیفات، کمپین‌ها

ufo store
از فروشگاه یوفوبرند دیدن کنید.

چرا هر دو برای کسب‌وکار ضروری هستند؟

- برندینگ باعث می شود مشتریان به شما اعتماد کنند و در بلندمدت وفادار بمانند.

- مارکتینگ به شما کمک می کند تا محصولات خود را به فروش برسانید و درآمدزایی کنید.

 به‌عنوان‌مثال: شما برای ساخت یک برند باید هویت نامشهود را اول بسازید که شامل مأموریت، ماهیت برند، چشم‌انداز برند و... است و بعد سراغ هویت مشهود بر اساس هویت نامشهود برند خود می‌روید که شامل لوگو، رنگ، نشان و... می‌شود. اما برای مارکتینگ ممکن است شما تشخیص دهید (البته این تشخیص بر اساس معیارها و شاخص‌های مشخصی است) که برای ترویج (Promotion)  محصول خود نیاز از یک روش همچون هدیه یک محصول در برابر خرید یک محصول دیگر یا تخفیف محصول دوم در برابر خرید محصول اول یا تخفیفات گسترده در شرایط خاص استفاده کنید. اما باید بردانید که اگر برند قدرت‌مندی نداشته باشد در مارکتینگ موفقیت بلندمدت به دست نخواهید آورد.

نکات مهم

  • شما تنها برطرف‌کننده نیاز مشتری نیستید شاید راهکار شما خاص و منحصربه‌فرد باشد؛ ولی باید بدانید که جهان بدون شما هم به مسیر خود ادامه می‌دهد؛ آنچه شما را از دیگران متمایز می‌کند برندینگ شما است. مشتری فقط به دلیل قیمت پایین به سراغ شما نمی‌آید.
  • کنترل کیفیت جزئی مهم از برندینگ شما است. می‌دانیم که در کشورهایی که انحصار محصول وجود دارد و بازار جهانی نقش مهمی در بازار داخل آن کشور ایفا نمی‌کند کیفیت مسیر نزولی را پی می‌گیرد. زیرا که تنها یک یا چند شرکت یا فرد در حال تولید و عرضه آن محصول یا خدمت هستند و به دلیل نبود رقابت و نیاز مردم آن کشور به آن محصول یا خدمت (مثل اتومبیل یا حتی آب تصفیه) هر آنچه آن چند شرکت با فرد خاص ارائه دهند؛ مردم ناگزیر به خرید هستند و راهکاری جز آن برای بقا ندارند. این موضوع هرچند قانونی باشد؛ اما اخلاقی بعید می‌دانیم که باشد. بااین‌وجود کنترل کیفیت جزئی از برندینگ است و مشتری شما را به وفاداری به شما ترغیب می‌کند. هر چقدر که کیفیت و شعارهای شما به هم نزدیک‌تر باشد اعتماد بیشتری را به خود جلب می‌کنید.
  • ایجاد راحتی در خرید یکی دیگر مسائل مهم در جوامع در حال توسعه است. مردم در این کشورها نمی‌توانند راحتی و آسایش را همچون کشورهای توسعه‌یافته تجربه کنند و استرس‌ها و اضطراب‌های اجتماعی بیشتری نسبت به جوامع دیگر تجربه می‌کنند. هر چقدر شما بتوانید راحتی و آسایش بیشتری به مخاطب خود ارائه دهید یا به‌اصطلاح تجربه کاربری روان‌تری به او ارائه دهید مخاطب را بیشتر به خود وابسته کرده‌اید.
  • قیمت‌های مناسب، همیشه مطمئن شوید که اگر انحصار برداشته شود و شما در ایران مجبور باشد با تمام هم‌صنفی‌های خود در جهان رقابت کنید چرا مردم باید شما را انتخاب کنند؟ آیا به‌اندازه قیمت خود به دیگران خدمتی ارائه می‌دهید؟ آیا قیمت شما فقط برای مخاطبان خاصی است یا برای عموم مردم یک جامعه؟ اگر محصولی را ارائه می‌دهید که قرار است فقط و فقط مخصوص کسانی باشد که در منطقه یک تهران زندگی می‌کنند باز هم باید به این فکر کنید که چرا آنهایی که به واسط ثروت خود می‌توانند از خدمات و یا محصولات جهانی استفاده کنند؛ باید از شما این خدمات یا محصولات را بگیرند؟ (احوال جایی خراب می‌شود که قیمت شما از مدل خارجی بالاتر و کیفیت شما پایین‌تر باشد) تنها اگر دلیل شما آن است که ما به خریدار نزدیک‌تر هستیم؛ باید بگوییم که شما سخت در اشتباه هستید؛ شاید مشتری‌هایی در کوتاه‌مدت داشته باشد؛ ولی در بلندمدت که کیفیت شما را با محصولات هم قیمت شما مقایسه کنند همان را هم از دست خواهید داد. مردم باهوش هستند و به نفع خود زندگی می‌کنند.
  • امنیت دیگر نکته مهمی است که باید به آن اهمیت داد. گمان ببرید که یک استارتاپ متکی به سایت و یا اپلیکیشن هستید؛ اطلاعات کاربران را نگداری می کنید ممکن است آنها دارای یک کیف پول کجازی در فضای مجازی شما باشند چگونه می توانید تضمین کنید که امنیت اطلاعات آن ها توسط شما رعایت می شود؟ (نگاهی به اخبار در باره اسنپ بیندازید) در نگاهی دیگر گمان کنید شما یک مغازه دارید و مردم زیادی برای خرید از شما رهسپار می شوند چگونه می توانید راهی پیدا کنید تا در ازدحام مردم کسی به فکر سرقت یا رفتار نا پسند نیفتد؟ امنیت یک فعالیت مهم و سود آور برای هر دو طرف یک کسب و کار است هم برای صاحبان و هم برای مشتریان این امنیت اهمیت دارد.
  • رعایت زمان یا سروقت بودن یا به‌موقع بودن (واژه مناسبی در فارسی برای on time پیدا نکردیم و به نظر ما عبارت رعایت زمان معنی را کمی گسترده‌تر بیان می‌کند) یکی دیگر از فاکتورهایی است که الزام وجود آن بیش‌ازپیش حس می‌شود. گمان ببرید که یک تاکسی از یک سرویس اینترنتی درخواست کرده‌اید تا شما را به جایی برساند؛ چند دقیقه تأخیر را تحمل می‌کنید؟ یا شاید یک پلتفرم فروش اینترنتی یا حتی حضوری به شما گفته محصول خریداری کرده شما در تاریخ و ساعتی مشخص به دست شما می‌رسد؛ ولی تأخیری صورت پذیرفته و محصول به دست شما نرسیده؛ بحران جایی شروع می‌شود که کسی هم برای پیگیری وجود نداشته باشد یا با شما با لحنی نامناسب صحبت کنند. کسب‌وکار شما در چنین شرایطی اعتبار برند خود را ازدست‌داده است حتی اگر برای برندسازی خود چند ده میلیارد تومان هم هزینه کرده باشید.
  • ارتباط با مشتری بسیار مهم است؛ مشتریان شما باید بتوانند با شما ارتباط بگیرند شاید گاهی نارضایتی داشته باشند شاید نیاز به مشورت داشته باشند شاید جای را اشتباه انجام داده باشند؛ مخصوصاً در جوامع درحال‌توسعه که تیکت پشتیبانی هنوز به شکل گسترده جا نیفتاده است بهتر است از تلفن و پاسخ‌گویی انسانی استفاده شود تا مشتری اعتماد خود را از دست ندهد و آرام آران به سمت ارتباط‌های پیامکی، ایمیلی و تیکت‌ها سوق داده شود. اجازه دهید مشتری با شما صحبت کند و او را در هنگام صحبت‌هایش قضاوت نکنید او نباید حس بدی در صحبت‌کردن با شما پیدا کند اجازه بدهید اگر شکایتی دارد انجام دهد.

چگونه یوفوبرند به شما کمک می‌کند؟

در یوفوبرند، ما با ارائه خدمات برندینگ حرفه ای و استراتژی‌های مارکتینگ مؤثر، به کسب‌وکارها کمک می‌کنیم تا هویت منحصربه‌فردی بسازند و در بازار رقابتی بدرخشند.

 خدمات یوفوبرند (برای دیدن از فروشگاه خدمات یوفو کلیک کنید)

طراحی هویت بصری برند (لوگو، کارت ویزیت، وب‌سایت) 

استراتژی محتوای برند (شعارها، داستان‌سرایی برند) 

دیجیتال مارکتینگ (سئو، تبلیغات گوگل، شبکه‌های اجتماعی) 

نتیجه‌گیری

درک تفاوت برندینگ و مارکتینگ برای هر کسب‌وکاری حیاتی است. برندینگ اساس اعتبار شماست، درحالی‌که مارکتینگ ابزاری برای دیده‌شدن و فروش بیشتر است. اگر به دنبال ساخت یک برند ماندگار هستید، یوفوبرند همراه شماست. 

📌 برای مشاوره رایگان با متخصصان برندینگ و مارکتینگ یوفوبرند، همین امروز با ما تماس بگیرید!

منابع

1. تفاوت برندینگ و مارکتینگ

2. تعاریف معتبر از برندینگ

3. تعاریف معتبر از مارکتینگ

4. سئو و ارتباط برندینگ با دیجیتال مارکتینگ

5. منابع آکادمیک و معتبر

دیدگاهتان را بنویسید