مقدمه
بازاریابی راهی برای ارتباط یک شرکت با مخاطبانش است. در واقع همانند پلی عمل می کند که به یک کسب و کار کمک می کند تا با مشتریان هدف خود ارتباط موفقیت آمیزی برقرار کند.
با این کار شرکت ها تمایل به ایجاد ارتباط و تبادل اطلاعات با مصرف کنندگان خود را دارند.
یک استراتژی کامل، شامل چندین تکنیک است، از قبیل:
بخش بندی بازار، شناسایی هدف و تجزیه و تحلیل بازار که بخشی از زنجیره بازاریابی هستند. به طور کلی، این تکنیک ها نشان دهنده رویکرد صحیح برای دستیابی به حداکثر ارتقاء محصول یا خدمات و تعامل با مشتری است.
در ادامه به هر یک از این مفاهیم بیشتر می پردازیم.
بازاریابی چیست؟
اصطلاح بازاریابی شامل حوزهها، فرآیندها و فعالیتهای مختلف است که هدفش ترویج و فروش خدمات و محصولات می باشد. این فرآیند با تحقیقات بازار آغاز می شود، زیرا تحقیقات اساس توسعه استراتژی بازاریابی را تشکیل می دهد.
به گفته انجمن بازاریابی آمریکا، “بازاریابی یک روش تجاری است که شامل شناسایی، پیش بینی و برآوردن نیازهای مشتری است.”
میتوان بازاریابی را بهعنوان «بررسی بازار» در نظر گرفت و پس از فهمیدن اینکه بازار چه چیزی را جذب میکند، برنامهای برای ایجاد بیشترین تأثیر ممکن بر مصرفکنندگان طراحی کرد.
در بازار موفق شوید.(کلیک کنید)
اهداف:
اهداف بازاریابی متفاوت است. به عنوان مثال، می تواند در مورد افزایش سود، آگاهی از برند و یا وفاداری مشتری باشد.
این امر به طور قابل توجهی به موفقیت یک شرکت یا نام تجاری برند کمک می کند و در خدمت درک نیازها و خواسته های مشتریان هدف و برآورده کردن آنها است.
مراحل بازاریابی
پنج مرحله اساسی:
1- ابداع کاری که ارزش انجام دادن داشته باشد.
برای مثال داستانی که ارزش گفتن و صحبت کردن را دارد، بگویید. در واقع تصمیم بگیرید که با ابداع برند تان چه تغییری می خواهید ایجاد کنید.
2- طراحی محصول یا خدمات به گونه ای خاص.
یعنی محصول یا خدمات برند شما به گونه ای باشند که گروه کوچکی از مردم بتوانند از آن بهره مند شوند و به آن وابسته شوند. فوراً به دنبال تودهها نباشید، بلکه روی افرادی تمرکز کنید که واقعاً به آن محصولات یا خدمات اهمیت میدهند.
3- ایجاد پیوند عمیق با مشتریان هدف.
برای مثال داستانی را تعریف کنید که با رویاها و داستان های افرادی که هدف شما هستند، مطابقت داشته باشد. در این صورت برندتان پیوندی ایجاد می کند که بسیار بیشتر از سودمندی ساده محصول یا خدمات است.
4- گسترش شناخت مردم از محصول یا خدمات.
هیجان انگیزترین مرحله، صحبت کردن مردم در مورد برند شما است. در اینجا می توانید از تبلیغات استفاده کنید و سعی کنید آن را گسترش دهید. کسانی که قبلاً به محصولات یا خدمات برند شما علاقه دارند کمک زیادی به شناخته شدن شما خواهند کرد.
5- حفظ ارتباط با بازار.
همیشه برند خود را به گوش دیگران برسانید. این مرحله اغلب نادیده گرفته میشود، اما اگر میخواهید چیزی ماندگار ایجاد کنید که بتواند تغییری را که در ذهن دارید، ایجاد کند، ضروری است. در واقع حفظ ارتباط با بازار به تحکیم رابطه ای که ایجاد کرده اید، کمک می کند.
برند سازی را شروع کن
عناصر بازاریابی
بازاریابی براساس هفت عنصر اصلی که به هفت پی (7p) معروف است، تعریف و تجزیه و تحلیل می شود. این عناصر عبارتند از:
محصول Product
یک محصول فقط یک کالا نیست، بلکه یک سرویس جهانی است که مشتری مناسب را با شرکت مرتبط می کند. حال این می تواند یک کالای ملموس برای فروش یا یک خدمات نامشهود برای ارائه باشد که به هر صورت یک عنصر حیاتی در بازاریابی است.
بنابر این محصول یا خدمات ارائه شده باید به گونه ای طراحی شود که بتواند به نیازها و خواسته های هدف برند شما پاسخ دهد.
محل Place
یک محصول باید در مکان هایی در دسترس باشد که مصرف کنندگان بتوانند بدون زحمت به آن دسترسی داشته باشند. همچنین می توان آن را به عنوان انتخابی آزاد در توزیع انتخابی و توزیع انحصاری تعریف کرد.
به طور کلی مکانی که برای فروش محصول یا خدمات انتخاب می شود باید به راحتی در دسترس باشد و مردم را به خرید از برند شما دعوت کند.
قیمت Price
این هدف اصلی است که همه استراتژی ها برای آن متولد می شوند. علاوه بر اینکه مبلغی است که مشتری به فروشنده می پردازد، منبعی برای تعیین سودآوری یک شرکت است. از طریق قیمت ها، یک شرکت می تواند موفقیت یا شکست خود را تخمین بزند.
قیمت محصول یا خدمات برند شما باید به گونه ای تعیین شود که برای مشتریان هدف مقرون به صرفه باشد، اما بتواند سود کافی را نیز به همراه داشته باشد.
ترویج Promotion
همه ی راه هایی است که یک برند استفاده می کند تا اطلاعات محصولات یا خدمات خود را به مصرف کنندگانش ارائه دهد. در واقع این بخش اساس تبلیغات است. و دلیل اصلی می باشد که چرا مردم تفاوت بین بازاریابی و تبلیغات را درک نمی کنند.
می توان گفت پروموشن دارای عناصر لازم مانند پیشبرد فروش، روابط عمومی و تبلیغات است.
* در این بین، دانستن این نکته جالب است که تا سال های اخیر تنها همین چهار p که در بالا ذکر شدند، وجود داشتند که به 4p معروف بودند. اما در سال های اخیر، نیل بوردن، پروفسور تبلیغات، سه مولفه دیگر به عناصر بازاریابی افزود.که عبارتند از:
افراد Persons
افراد شامل مردم، کارمندان و مخاطبان شما می باشند. در واقع افرادی هستند که برند شما را ارزیابی می کنند.
فرآیند Process
فرآیندی که از تولید محصول تا عرضه ی آن به مشتریان هدف برند شما طی می شود.
شواهد فیزیکی Phsical evidenc
شامل شواهدی است که مزایای استفاده از برند شما را اثبات می کند.
انواع بازاریابی
اساسا دو نوع بازاریابی سنتی و آنلاین وجود دارد که امروزه این دو با هم آمیخه شده اند و بنابر استراتژی های فردی در پلت فرم ها و رسانه های مورد استفاده، با یکدیگر متفاوت هستند.
رایج ترین انواع عبارتند از:
بازاریابی دیجیتال
شامل کلیه فعالیت های بازاریابی انجام شده از طریق کانال ها و فناوری های دیجیتال می باشد. مانند: بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) ، بازاریابی خبرنامه ها، بازاریابی محتوایی و بازاریابی رسانه های اجتماعی.
بازاریابی محتوایی
، نوعی بازاریابی دیجیتال است که در آن محتوای آموزنده با کیفیت بالا ایجاد و منتشر می شود تا مشتریان هدف را به یک کانال جذب کند و یک رابطه اعتماد طولانی مدت با یک شرکت یا برند ایجاد کند.
بازاریابی رسانه های اجتماعی
، نوعی از بازاریابی دیجیتالی است که در پلتفرم های رسانه های اجتماعی بومی سازی شده است. این نوع بازاریابی عمدتاً توسط شرکت های تجارت الکترونیک استفاده می شود.
اینفلوئنسر مارکتینگ
، نیز نوعی بازاریابی دیجیتال است، که در شبکه های اجتماعی انجام می شود. در طی این فرآیند، اینفلوئنسرهایی که با یک برند یا شرکت در ارتباط هستند، با ادغام محتوایی که ایجاد می کنند، در استراتژی بازاریابی و ارتباط با آن برند، شناسایی می شوند و اعتماد مخاطبانشان را به آن برند جلب می کنند.
بازاریابی درونگرا
این نوعی به طور مستقیم مشتریان هدف را مورد خطاب قرار نمی دهد، اما به لطف محتوای ارزشمندش توجه آنها را به یک برند یا شرکت جلب می کند. پیش نیازش این است که مشتریان از قبل به دنبال محصولات خاصی باشند.
بازاریابی برون مرزی
یک استراتژی است که یک شرکت را ملزم می کند تا پیام های تبلیغاتی خود را از طریق کانال های مختلف به مشتریان خود ارائه دهد، بدون اینکه آنها علاقه ای به خرید داشته باشند.
بازاریابی چند کاناله
از کانال های مختلفی مانند ایمیل، رسانه های اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستجو و چاپ برای دستیابی به مخاطبان هدف، به طور گسترده تر استفاده می کند.
Omnichannel
یک بازاریابی همه جانبه است که از همه کانال های دیجیتال، آنالوگ و فیزیکی برای تعامل با مشتریان استفاده می کند. بر خلاف بازاریابی چند کاناله، حوزه های مختلف به صورت سیال با هم تعامل دارند و پیام ثابتی را به مخاطبین خود منتقل می کنند.
بازاریابی دهان به دهان
شامل توصیه محصولات یا خدمات توسط یک مشتری به مشتری دیگر است. نوعی مشاوره که نه تنها به صورت شفاهی است، بلکه از طریق کانال های دیجیتال نیز منتقل می شود.
بازاریابی ویروسی
مشابه مدل دهان به دهان است و بر اساس اصل تبلیغات دهان به دهان عمل می کند، در آن قصد بر این است که در کوتاه ترین زمان ممکن، دسترسی گسترده ای بدست آید. کاربر این استراتژی به عنوان یک تبلیغ کلاسیک درک نمی کند، او آن را به اشتراک می گذارد و در نتیجه به انتشار سریع برند کمک می کند.
بازاریابی چریکی
بر تاکتیکهای غیر متعارف و کمهزینه، مانند هنرهای خیابانی، کمپینهای ویروسی، فلشموبها یا شیرین کاریهای تبلیغاتی متکی است و اغلب توسط کسبوکارهای کوچکی که بودجه بازاریابی محدودی دارند، استفاده میشود.
بازاریابی تجربی
با هدف ایجاد تجربیات منحصر به فرد و فراموش نشدنی، در قالب رویدادها و اقدامات تعاملی با مخاطبان هدف برند انجام می شود . هدف این نوع، دستیابی به ادراک مثبت از برند و وفاداری طولانی مدت نسبت به یک برند یا شرکت است.
بازاریابی عملکردی
یک استراتژی مبتنی بر داده است و بر واکنش ها یا تراکنش های قابل اندازه گیری مانند کلیک ها، سرنخ ها، فروش یا سایر انواع تبدیل ها تمرکز دارد. هدف آن دستیابی به بازگشت سرمایه مثبت (ROI) است.
بازاریابی وابستگی
مخاطبینی را هدف قرار می دهد که علایق مشترکی دارند. هدف این نوع استراتژی ایجاد پیوند قوی بین یک برند و مخاطبین هدف آن است. که با متوسل شدن به علایق، ارزش ها و یا باورهای مشترک آن ها است.
بازاریابی جنسیتی
از این فرض شروع می شود که مردان و زنان ترجیحات، نیازها و رفتارهای متفاوتی نسبت به کالاهای مصرفی دارند. بر این اساس، در این استراتژی، محصولات، خدمات و کمپین های تبلیغاتی، به طور خاص برای یک جنسیت خاص طراحی می شود.
بازاریابی سبز
ترویج محصولات یا خدمات بر اساس پایداری آنهاست. هدف این است که مخاطبانی را مورد خطاب قرار دهد که به تأثیر رفتار مصرف کنندگی خود بر محیط زیست اهمیت می دهند.
بازاریابی جهانی
هنگامی استفاده می شود که یک برند سعی می کند پیام های خود را استاندارد کند و در سراسر جهان ظاهر شود.
در آخر می خواهیم به سه بخش کلیدی در بازاریابی بپردازیم، مانند:
پژوهش
اگر سؤالات زیادی در مورد نیازهای بازار نپرسید، چگونه میتوانید نیازهای مشتری را شناسایی، پیشبینی و برآورده کنید؟ تحقیقات زیربنایی ترین گزینه در بازاریابی است، و هر چه بیشتر پژوهش کنید، بیشتر یاد می گیرید و سوالاتی که می پرسید هوشمندتر می شوند.
هویت برند
تفکر در مورد اینکه برند شما برای چه کسی جذابیت دارد و چه تأثیرات بصری و احساسی بر مخاطبینی که هدف قرار میدهید، دارد. با این تفکر و داشتن پاسخ آن، شما مانند یک حرفه ای در بازاریابی فکر می کنید.
استراتژی
درست حدس زدید، تحقیق به شما کمک میکند بهترین راه را برای جذب مخاطبان هدف خود، یا همان کسانی که فکر میکنید برند شما برایشان جذاب است، کشف کنید و آنها را به مشتری تبدیل کنید. استراتژی بلند مدت و برنامه ریزی شده، بازاریابی شما را از سایر شیوه های مصرف کننده متمایز می کند و به تضمین موفقیت بلندمدت کمک می کند.
برند سازی را شروع کن
اگر گیر کرده اید و نمی دانید که از کجا شروع کنید؟ ما در یوفو برند به شما کمک می کنیم تا برند خود را بسازید.