برندینگ

تبلیغات و استراتژی های تبلیغاتی

تبلیغات

تبلیغات یک بخش بسیار مهم و تاثیر گذار در بازاریابی است. چرا که برند ها به واسطه آن شناخته می شوند.

تبلیغات چیست؟

یک عنصر بسیار مهم در بازاریابی است که از طریق آن، یک برند به مشتریان خود کمک می کند تا محصولات یا خدمات مختلفش را بشناسند. و معمولا برای جلب توجه و علاقه عموم از رویکردهای اطلاعاتی، سرگرمی یا احساسی استفاده می کند.

از طرفی می توان تبلیغات را به عنوان روشی تعریف کرد که هدف اصلی آن متقاعد کردن مشتری برای اقدام قاطعانه است.

ماهیت تبلیغات

تبلیغات ماهیتی پولی دارد، یعنی زمانی تعریف می شود که هزینه آن پرداخت می شود، مانند پیام های رادیویی و تلویزیونی، بیلبوردهای تبلیغاتی در فضاهای اجاره ای، بنرهای اینترنتی یا کمپین های رسانه های اجتماعی.

برای یک تبلیغ صرف نظر از اینکه عمومی یا خصوصی باشد، مبلغی برای پرداخت در نظر گرفته می شود. و برند های بزرگ همیشه مبلغی را به این کار اختصاص می دهند.

Paid advertising

اهداف تبلیغات

اصلی ترین هدف ایجاد آگاهی از برند است و سپس تبلیغ محصولات یا خدمات، عرضه محصولات یا خدمات جدید و رقابت با سایر رقیبان از دیگر هدف های تبلیغاتی می باشد.

چه نوع تبلیغاتی وجود دارند؟

به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: سنتی و دیجیتال

تبلیغات سنتی به تبلیغاتی گفته می شود که در یک مکان فیزیکی نمایش داده می شوند یا پخش می شوند، به طوری که افراد زیادی می توانند آن را ببینند یا بشنوند. مانند :

  • پیام های بازرگانی رادیویی و تلویزیونی

  • پیام های چاپی (از قبیل : پوستر، تراکت، مجلات و ...)

  • پیام ها و تصاویر تبلیغاتی در فضاهای باز، مثلا روی بیلبوردها، روی ماشین ها و ...

  • اقلام تبلیغاتی شامل انواع گیفت ها 

بیلبورد تبلیغاتی

بیلبورد تبلیغاتی

تبلیغات دیجیتال شامل تمام اشکال تبلیغاتی است که از طریق کانال های دیجیتال پخش می شوند. و عبارتند از:

  • موتورهای جستجو SEA ، SEA مخفف Search Engine Advertising است، در این نوع، می توان در نتایج موتورهای جستجویی مانند گوگل، بینگ و ... قرار گرفت و شناخته شد. به این صورت که شما می توانید کلمه ی کلیدی مورد نظر خود را به موتور جستجو داده و زمانی که کاربر آن کلمه را سرچ کند، موتور جستجو تصمیم می گیرد بین شما و رقبا به ترتیب اولویت در سطرهایی  جداگانه قرار  دهد.

    کسانی که با سئو آشنا باشند در اینجا برایشان سوال ایجاد می شود که پس چه تفاوتی بین SEO  و SEA وجود دارد. به طور خلاصه می توان گفت که در SEA اولویت با هزینه است ولی در SEO رتبه بندی به صورت اورگانیک و بر اساس کیفیت سایت شماست.

  • نمایش دیجیتال ، به تمامی اقداماتی مربوط می شود که به صورت آنلاین در شبکه های اجتماعی از قبیل اینستاگرام، فیس بوک، کانال های تلگرام، یوتیوب و ... قرار می گیرند. این نوع تبلیغات معمولا با ابزارها و نرم افزارهای گرافیکی ساخته می شوند. مانند عکس ها و ویدئو ها یا انیمیشن ها و از این قبیل محتوا های جذاب .

  • PPC ها ، PPC مخفف Pay Per Click می باشد و به معنی پرداخت به ازای هر کلیک است، برای مثال لینک تبلیغاتی برند شما در سایتی قرار می گیرد و 10 نفر روی آن کلیک می کنند، حال شما فقط به ازای 10 کلیک برای تبلیغ خود هزینه می کنید.

    بنابراین می توان گفت از مزایای این نوع تبلیغ یکی به صرفه بودن آن است و دیگر اینکه مشتریان هدف خود را جذب می کنید یعنی کسانی که کنجکاو هستند تا با برند شما و خدمات و محصولات شما آشنا شوند، وارد لینک شما می شوند.

search engine advertising

search engine advertising

استراتژی های تبلیغاتی

به موازات تبلیغات انبوه، استراتژی های تبلیغاتی گوناگون با رویکردهای هدفمند و گاهی شخصی، نسبت به مشتریان وجود دارد.

نامه ها یا ایمیل ها، نظارت بر وب سایت ها از طریق کوکی ها، بازاریابی تلفنن ها و پیامک های تبلیغاتی و آزمایش محصول نمونه هایی از استراتژی های تبلیغاتی هستند.

حال چگونه یک کمپین تبلیغاتی برنامه ریزی می شود؟

برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موفق، نیاز به یک برنامه ریزی دقیق است که شامل چند مرحله ضروری است:

  1. در ابتدا اهدافی که می خواهید از طریق یک کمپن تبلیغاتی بدست آید، تعیین کنید. مثلا هدف می تواند ایجاد آگاهی از برند، افزایش فروش یا برقراری ارتباط با مشتریان باشد.
  2. مخاطبان هدف خود را تعریف کنید و نیازها و علایق آن ها را شناسایی کنید زیرا این امکان را خواهید داشت که محتوای مناسب با مخاطبان خود، ایجاد کنید.
  3. بودجه ی تبلیغاتی را برای استفاده مؤثر از آن تعیین کنید.
  4. یک برنامه تبلیغاتی ایجاد کنید که تمام فعالیت های مورد نیاز برای دستیابی به اهدافتان را داشته باشد.
  5. در مورد رقیبانتان تحقیق کنید، نقاط قوت و ضعف آن ها را تحلیل کنید، تا بتوانید روش تبلیغاتی مؤثری داشته باشید.
  6. کمپین تبلیغاتی خود را اجرا کنید. و به صورت مداوم بر KPI های خود نظارت داشته باشید. (KPI مخفف key performance indicator هست و یک متغیر قابل اندازه گیری است که نشان می دهد یک سازمان چقدر در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است.)
  7. در نهایت نتایج کمپین را اندازه گیری و بهینه سازی کنید تا در صورت نیاز به نتایج بهتر، کمپین را تکرار کنید.
یوفو برند

تبلیغات کسب و کار خود را شروع کنید

ما در یوفو برند به شما کمک می کنیم تا تبلیغات مؤثری برای کسب و کار خود را بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *